Digitalisering innen eiendomsmarkedsføring, eiendomsforvaltning og eiendomsadministrasjon
DACH-regionen er det mest attraktive eiendomsmarkedet i Europa for internasjonale investorer. Selv internasjonale kriser har så langt ikke klart å dempe markedet for hus, tomter, utleieleiligheter og industribygg. Siden pandemien har det skjedd noe i bransjen, som tradisjonelt har vært preget av personlig kontakt; virtuelle visninger har for eksempel blitt standard eller en naturlig tilleggstjeneste.
I likhet med offentlig sektor er bransjen likevel fortsatt relativt tilbakeholden med å investere i den digitale transformasjonen. Men også her er det bare de som investerer nå som vil kunne overleve i markedet.
Digitaliseringen er i ferd med å revolusjonere markedsføringen av eiendom. Mens det tidligere var vanlig å annonsere i aviser og magasiner, presenteres eiendommer nå i stadig større grad på nettet. Plattformer som Immobilienscout24, Immowelt eller Immonet har erobret markedet og tilbyr rask, målgruppeorientert markedsføring av eiendom. B2B-selskaper kan her fungere som tjenesteleverandører og bidra med sin ekspertise innen nettbasert markedsføring av eiendom.
Løsninger og eksempler på bruksområder
for digitalisering av eiendomsbransjen
Digitaliseringen er også i ferd med å endre eiendomsbransjen og åpner en rekke muligheter for selskaper i denne bransjen.
I det følgende vil vi gi deg en oversikt over de viktigste aspektene ved digitalisering i eiendomsbransjen og vise deg hvordan B2B-selskaper kan dra nytte av denne utviklingen:
Konklusjon
Alt i alt gir digitalisering eiendomsbransjen mange muligheter til å optimalisere forretningsprosessene, redusere kostnadene og forbedre kundeservicen. Særlig i en tid der eiendomsbransjen i økende grad preges av konkurranse og endring, kan digitalisering bidra til å gi selskapene et konkurransefortrinn og gjøre dem rustet for fremtiden.