Automatiser markedsføringsprosesser
Marketing automation, også kalt marketing automation, er en programvarebasert metode for å automatisere markedsførings- og salgsprosesser. I denne prosessen berikes brukerprofiler med informasjon basert på brukernes atferd for å skape automatiserte kampanjeprosesser for persontilpasset kommunikasjon. Et av målene med marketing automation er å øke antallet potensielle, kvalifiserte nye kunder (såkalte leads).
Hvilke problemer kan løses ved hjelp av Marketing Automation?
Folks atferd når de handler har endret seg. Internett spiller en viktig rolle i de fleste kjøpsbeslutninger i dag. Tusenvis av potensielle kunder er sannsynligvis på internett på jakt etter dine produkter og løsninger. Det er her problemet ligger:
- Det er ikke så lett å få disse menneskene inn på nettstedet ditt.
- At det ikke er lett å komme i kontakt med disse menneskene når de er på nettstedet ditt.
- At det ikke er lett å filtrere ut de kjøpsvillige kontaktene, de gode leadsene.
- Og at det ikke er lett å identifisere det rette tidspunktet for når en potensiell kunde er klar til å kjøpe.
Marketing automation er løsningen på dette problemet.
Våre marketing automation-verktøy hjelper deg med å optimalisere markedsføringsprosessen ved automatisk å utføre de riktige handlingene basert på kundens interesser - for eksempel ved å matche produkter eller nyhetsbrevsemner basert på kjøpsinteresse.
4 Grunnleggende funksjoner for automatisering av markedsføring
Casestudier for automatisering av markedsføring
Teknologiselskap forbedrer håndteringen av leads ved hjelp av marketing automation
Et teknologiselskap brukte marketing automation til å forbedre sin leadhåndtering. Dette innebar å fange opp potensielle kunder og kvalifisere og pleie dem gjennom automatiserte prosesser. Dette gjorde det mulig for selskapet å treffe potensielle kunder mer effektivt og konvertere dem til kunder raskere.
Ved å bruke marketing automation kunne selskapet også optimalisere prosessene for lead-håndtering og spare ressurser. Kundelojaliteten ble også styrket, ettersom potensielle kunder ble fulgt gjennom hele kjøpsprosessen ved hjelp av målrettet leadpleie.
Totalt sett kunne selskapet øke salgskvaliteten med 35 prosent og forkorte salgssyklusene med 20 prosent ved hjelp av marketing automation.
Programvareselskap øker konverteringen gjennom automatiserte e-postkampanjer
Et programvareselskap brukte marketing automation til å automatisere og personalisere sine e-postkampanjer. Dette innebar å lage automatiserte e-poster som var skreddersydd til mottakernes individuelle atferd og interesser. Gjennom målrettet leadpleie ble potensielle kunder gradvis ført nærmere et kjøp.
Gjennom den målrettede tilnærmingen klarte selskapet å øke åpnings- og klikkfrekvensen for e-postene betraktelig. Konverteringsraten økte også fordi de potensielle kundene fikk relevant informasjon og relevante tilbud. Totalt sett klarte selskapet å øke konverteringsraten med 25 prosent ved hjelp av marketing automation.
En leverandør av finansielle tjenester bruker marketing automation til å tilpasse innholdet på sine nettsider
En leverandør av finansielle tjenester brukte marketing automation for å forbedre personaliseringen av innholdet på nettstedet. Automatiserte prosesser ble brukt til å generere dynamisk innhold på nettstedet og skreddersy det til den besøkende. Dette gjorde det mulig å henvende seg til brukeren med tilpasset innhold og forbedre brukeropplevelsen.
Ved å bruke automatiserte markedsføringsprosesser kunne finansselskapet også øke engasjementet blant de besøkende på nettstedet. Leadgenereringen økte også, ettersom besøkende på nettstedet ble mer målrettet gjennom personlig tilpasset innhold.
Totalt sett klarte finansleverandøren å øke konverteringsfrekvensen med 15 prosent og tiden som ble brukt på nettstedet med 25 prosent ved hjelp av marketing automation.