Please enter a search term:

Generelle forretningsvilkår - AGB

Omfang og definisjoner

  • Disse generelle vilkårene (heretter kalt "AVB") gjelder for alle kontrakter, tjenester og leveranser som inngås eller leveres mellom mprofi AG (heretter kalt "byrået") og dets kunder (heretter kalt "kunden"), med mindre annet er uttrykkelig avtalt.
  • Kunden anerkjenner gyldigheten av disse vilkårene ved å gi oppdrag til byrået eller bruke byråets tjenester. Kundens avvikende eller motstridende vilkår skal ikke anerkjennes med mindre byrået uttrykkelig og skriftlig har godkjent gyldigheten av disse.
  • For begrepet "digitalbyrå" skal begrepet "byrå" også brukes i det følgende. Begrepet "kunde" skal forstås slik at det omfatter både fysiske og juridiske personer samt partnerskap som opptrer i utøvelsen av sin kommersielle eller uavhengige yrkesaktivitet.

Inngåelse av kontrakt

  • Byråets tilbud er uforpliktende og kan endres. En kontrakt inngås kun ved at Byrået bekrefter bestillingen skriftlig eller ved at de avtalte tjenestene leveres.
  • Byrået har rett til å bruke underleverandører for å oppfylle sine kontraktsforpliktelser. Byrået er ansvarlig for underleverandørenes opptreden på samme måte som for sin egen opptreden.

Beskrivelse og omfang av tjenestene

  • Byrået skal levere tjenester innen digital kommunikasjon, for eksempel opprettelse og vedlikehold av nettsteder, nettbasert markedsføring, administrasjon av sosiale medier, søkemotoroptimalisering, grafisk design og webdesign samt utvikling av programvare og applikasjoner.
  • Det nøyaktige omfanget av tjenestene som skal leveres av byrået, skal spesifiseres i den respektive kontrakten eller i ordrebekreftelsen. Endringer eller tillegg til tjenesteomfanget krever skriftlig form og samtykke fra begge parter.
  • Byrået har rett til å levere de avtalte tjenestene i deler, forutsatt at dette er rimelig for kunden, og at dette ikke setter oppdragets samlede suksess i fare.

Kundens forpliktelser

  • Kunden er forpliktet til å gi byrået all informasjon, alt materiale og alle dokumenter som er nødvendige for utførelsen av oppdraget, i god tid og i egnet form.
  • Kunden er ansvarlig for at opplysningene, materialet og dokumentene han har gitt, er korrekte og fullstendige. Byrået er ikke forpliktet til å kontrollere at disse er korrekte eller fullstendige.
  • Kunden skal sørge for at han innehar alle nødvendige rettigheter og lisenser til det materialet han har levert, og at Byråets bruk av dette materialet i forbindelse med oppfyllelsen av kontrakten ikke krenker tredjeparts rettigheter.
  • Kunden er forpliktet til å inspisere tjenestene som leveres av Byrået umiddelbart etter mottak og til å gi skriftlig beskjed om eventuelle mangler uten opphold. Dersom Kunden ikke reklamerer i tide, anses tjenestene for å være godkjent.

Vederlag og betalingsbetingelser

  • Vederlaget for byråets tjenester skal fastsettes i den enkelte kontrakt eller i ordrebekreftelsen. Med mindre annet er avtalt, skal godtgjørelsen baseres på byråets prisliste som gjelder på tidspunktet for avtaleinngåelsen.
  • Byrået har rett til å kreve rimelige forskuddsbetalinger eller acontobetalinger. Ved langvarige prosjekter eller levering av gjentagende tjenester kan byrået avtale månedlig eller kvartalsvis fakturering.
  • Alle avtalte priser skal være eksklusive den til enhver tid gjeldende lovbestemte merverdiavgift.
  • Fakturaer fra Byrået forfaller til betaling uten fradrag innen 14 dager etter fakturadato, med mindre annen betalingsfrist er avtalt. Ved betalingsmislighold fra kundens side har byrået rett til å kreve lovbestemte forsinkelsesrenter samt purrekostnader.

Garanti og ansvar

  • Byrået er ansvarlig for mangelfri og kontraktsmessig levering av de avtalte tjenestene. Ved mangler er byrået forpliktet til å levere etterfølgende ytelse, som etter byråets valg kan utføres ved å avhjelpe mangelen eller ved å levere en mangelfri tjeneste.
  • Hvis den etterfølgende ytelsen mislykkes, har kunden rett til å redusere prisen tilsvarende eller heve kontrakten. Kundens erstatningskrav på grunn av mangler er utelukket, med mindre Byrået er ansvarlig på grunn av forsett eller grov uaktsomhet.
  • Byrået er ikke ansvarlig for skader som skyldes feil, forsinkelser eller avbrudd i overføringen av data, ved funksjonsfeil i teknisk utstyr, feil innhold, tap eller sletting av data eller virus, med mindre slike skader er forårsaket av Byrået med forsett eller grov uaktsomhet.
  • Byråets ansvar for andre skader er begrenset til forsett og grov uaktsomhet. Ansvar for indirekte skader, følgeskader forårsaket av en mangel eller tap av fortjeneste er utelukket, i den utstrekning ingen ufravikelige lovbestemte ansvarsbestemmelser er i strid med dette.
  • Ansvarsbegrensningene gjelder også til fordel for Byråets medhjelpere og underleverandører.
  • Garantiperioden er tolv måneder fra overtakelse av tjenesten, med mindre en lengre periode er lovbestemt.

Opphavsrett og bruksrett

  • Byrået skal gi kunden de bruksrettigheter som er nødvendige for det avtalte formålet til de tjenestene som produseres i forbindelse med gjennomføringen av kontrakten. Med mindre annet er avtalt, får kunden en enkel, ikke-overførbar bruksrett til de produserte tjenestene.
  • Bruksretten går ikke over til kunden før det avtalte vederlaget er betalt i sin helhet.
  • Byrået forbeholder seg retten til å bruke de leverte tjenestene som referanseobjekter og til å henvise til dem i forbindelse med egen markedsføring, forutsatt at dette er rimelig for kunden.

Konfidensialitet og personvern

  • Kontraktspartene forplikter seg til å behandle all kunnskap om forretningshemmeligheter og konfidensiell informasjon om den andre parten som de får kjennskap til i forbindelse med utførelsen av kontrakten, konfidensielt og ikke gi den videre til tredjeparter eller bruke den til egne formål, med mindre dette er nødvendig for å oppfylle formålet med kontrakten.
  • Byrået forplikter seg til å overholde bestemmelsene i personvernlovgivningen og til kun å behandle kundens personopplysninger innenfor rammen av kontraktens formål. Byrået skal treffe alle nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte kundens personopplysninger.

Avsluttende bestemmelser

  • Endringer og tillegg til disse vilkårene samt tilleggsavtaler skal gjøres skriftlig. Dette gjelder også fravikelse av skriftlighetskravet.
  • Dersom en bestemmelse i disse vilkårene er eller blir ugyldig eller ikke kan håndheves, skal dette ikke påvirke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene. I stedet for den ugyldige eller ugjennomførbare bestemmelsen skal det anses avtalt en gyldig og gjennomførbar bestemmelse som kommer nærmest betydningen og formålet med den ugyldige eller ugjennomførbare bestemmelsen.
  • Disse vilkårene skal reguleres av loven i det landet der byrået har sitt hovedkontor, med unntak av lovvalgsreglene og FN-konvensjonen om avtaler om internasjonale løsørekjøp.
  • For tvister som oppstår som følge av eller i forbindelse med disse vilkårene eller bruken av byråets tjenester, skal domstolen ved byråets hovedkontor ha eksklusiv jurisdiksjon, i den grad ingen ufravikelige lovbestemmelser ikke kommer til anvendelse.
  • Avtalespråket skal være tysk. I tilfelle oversettelser av disse vilkårene til andre språk, skal den tyske versjonen ha forrang i tilfelle uoverensstemmelser eller tolkningsspørsmål.
  • Europakommisjonen tilbyr en plattform for online tvisteløsning (OS), som du finner på internettadressen https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Byrået er imidlertid verken forpliktet eller villig til å delta i en tvisteløsningsprosedyre for en forbrukervoldgiftsnemnd.
  • Kunden har ikke rett til å overføre sine rettigheter og plikter i henhold til kontrakten til tredjepart uten samtykke fra byrået.
  • Reklamebyrået har rett til å overføre sine rettigheter og forpliktelser i henhold til kontrakten til tredjepart, forutsatt at dette er rimelig for kunden og ikke setter oppdragets samlede suksess i fare.
  • Byrået forbeholder seg retten til når som helst og uten forvarsel å endre disse vilkårene. Brukerne er forpliktet til å holde seg løpende orientert om gjeldende vilkår og tilpasse sin bruk av byråets tjenester i henhold til disse. Fortsatt bruk av byråets tjenester etter at de endrede vilkårene har trådt i kraft, anses som aksept av endringene.