Please enter a search term:

  • Kostnader for digital konvertering:

    Hva koster den digitale konverteringen deg? Vi har brutt det ned for deg ved hjelp av dette regneeksemplet. Det lover vi deg: Vi holder oss innenfor det budsjettet du blir enig med oss om.

    Les mer her!

Hva koster det å få laget et nettsted av et byrå?

Det er selvfølgelig ikke mulig å gi et generelt svar på dette spørsmålet. Kostnadene for et nettsideprosjekt med et byrå kan likevel estimeres ganske godt på forhånd basert på noen få nøkkelpunkter.

I hovedsak avhenger kostnadene av hvilken type nettsted du har i tankene. Som regel må du regne med relativt lave kostnader hvis du bare trenger en blogg. En typisk Internett-tilstedeværelse for bedrifter ligger i mellomsjiktet når det gjelder kostnader. Deretter følger e-handelsområdet og medlemsområdet. Øverst på kostnadsskalaen finner vi webappen. Denne graderingen skyldes først og fremst kompleksiteten i det aktuelle prosjektet og de tilhørende kostnadene i form av penger, tid og kunnskap. Jo flere av disse ressursene som er tilgjengelige i bedriften, eller jo flere ressurser bedriften selv stiller til rådighet, desto billigere er det å realisere et nettsted. Her gjelder prinsippet om egeninnsats.

For hvis du har den nødvendige kunnskapen internt og kan bruke den på et slikt prosjekt, er det selvsagt ikke nødvendig å engasjere et byrå til å programmere det nye nettstedet. Det kan imidlertid hende du trenger hjelp med hosting, strategisk riktig markedsføring på nettet eller integrering av tredjepartssystemer. Et godt byrå vil tilby deg akkurat den støtten du trenger for å oppnå maksimal suksess med nettstedet ditt.

Nå har du allerede en grov oversikt over hva det koster å få et byrå til å lage en nettside. I det følgende kan du lese om de enkelte faktorene som avgjør hvor mye du må betale til slutt, hvilke driftskostnader du kan forvente og andre viktige fakta om emnet.


Egen webdesigner, frilanser eller et internettbyrå?

De færreste bedrifter har en egen webdesigner. Som regel lønner det seg ikke å ansette en slik spesialist til et nettsideprosjekt.

Det første og mest kostnadseffektive alternativet til en intern webdesigner er å ansette en frilanser. Ofte trenger du imidlertid mer enn bare en designer til å lage grensesnittet på nettstedet. Du trenger også en programmerer for å skape viktige funksjoner og en ekspert på nettmarkedsføring for å sikre at nettstedet ditt virkelig fungerer for deg på lang sikt. I denne sammenhengen er det viktig at du selv har erfaring med prosjektledelse og/eller kunnskap om brukervennlighet, brukeropplevelse, SEO osv. eller har tilsvarende spesialister i teamet ditt. Mange frilansere programmerer strengt etter kundens spesifikasjoner - men det er du som oppdragsgiver som bidrar til strategien. Beregn alltid et lavt firesifret beløp til dette.

Hvis du setter pris på omfattende rådgivning, er et byrå et bedre valg. Der jobber webdesignere, programmerere og nettmarkedsførere sammen om nettprosjektet ditt. Her blir kravene dine registrert nøyaktig, du får vite hva som er mulig og hva som er nødvendig, og til slutt koordinerer fagfolkene de enkelte arbeidstrinnene på en slik måte at du oppnår et maksimalt nyttig resultat på den mest effektive måten.

Og hva koster en profesjonell hjemmeside som du bestiller fra et byrå? Investeringen kan fort komme opp i et femsifret beløp, og hvis det dreier seg om en webapp, kan den til og med bli sekssifret. Les videre for å finne ut hva det koster i detalj. Men først noen ord om hvordan du velger riktig leverandør.


Faktorer som påvirker kostnadene

La oss nå se på hvilke faktorer som påvirker kostnadene ved å lage et nettsted. I spesielle tilfeller kan det godt være at andre kostnader kommer i tillegg. Du bør imidlertid nesten alltid ta hensyn til følgende punkter.

  • Individuelle behov

Først og fremst kommer det veldig an på hva du trenger og hvor dyrt nettstedet ditt faktisk blir. Vi har allerede gitt deg en grov oversikt i begynnelsen av denne artikkelen: Klassifiseringen strekker seg fra blogg til webapp. Innimellom er det imidlertid fortsatt mye spillerom, og det kan være nødvendig å ha noe som er nødvendig for å nå spesifikke mål for nettstedet, noe som kan bety høyere priser.

En tommelfingerregel er at jo mer komplekst et nettsted må være, desto dyrere blir det. For å holde kostnadene så lave som mulig og likevel oppnå størst mulig suksess, bør du tenke nøye gjennom følgende spørsmål:

  1. Hvilke fordeler skal nettstedet ha for min bedrift og for brukerne?
  2. Hva er egentlig nødvendig for å nå disse målene?
  3. Har du allerede et corporate design?

Corporate design er svært viktig for bedriftens gjenkjennelsesverdi. Gjenkjennelsesverdien må allerede være der, slik at Internett-tilstedeværelsen din faktisk assosieres med bedriften din.

I tillegg fremmer et ensartet bedriftsutseende dannelsen av et varemerke og kundenes aksept av bedriften. Dette fører i sin tur til en betydelig større sjanse for at de kjøper igjen eller identifiserer seg med produktene, visjonene, verdiene osv.

Hvis det i tillegg skal lages en corporate design for nettstedet, er dette selvsagt forbundet med ekstra kostnader.

  • Hvilke sikkerhetstiltak må iverksettes?

Avhengig av hvilken type nettsted det er snakk om, er ulike sikkerhetsstandarder viktige. Generelt må kommersielle nettsteder ha tilstrekkelig kryptering.

HTTPS-kryptering med tilhørende SSL-sertifikat er obligatorisk bare av denne grunn. Dette er fordi nettlesere advarer besøkende om nettsteder som ikke er tilstrekkelig beskyttet. Dette vil selvsagt sette bedriften din i et dårlig lys.

Når det gjelder nettbutikker, går kravene enda litt lenger. Her må du være spesielt oppmerksom på sikre betalingsmåter og DSGVO-kompatibel databeskyttelse.

  • Installasjon av programvaren

Et CMS må først installeres på et webhotell før det er tilgjengelig. Dette skjer vanligvis stort sett automatisk. Det medfører ingen ekstra kostnader.

Å sette opp systemet eller tilpasse det til dine behov som sluttbruker skjer imidlertid ikke uten din medvirkning.

Et godt byrå vil også sørge for optimal brukervennlighet i backend, noe som i utgangspunktet betyr at spesielt viktige funksjoner må gjøres raskt tilgjengelige. Beregn den individuelle innsatsen her.

  • Hvor er stedet for hosting?

Hosting-leverandører finnes det mange av. Prisene er veldig forskjellige. Nettstedet kan hostes spesielt billig hvis du har egne webservere tilgjengelig. I de sjeldneste tilfellene er imidlertid disse forutsetningene gitt.

Servere fra webbyrået ditt er det optimale alternativet. Her får du som regel akkurat de tjenestene du virkelig trenger, og betaler ikke for ulike pakkefunksjoner som egentlig er ubrukelige for deg - slik tilfellet ofte er med eksterne hostere.

  • Er det nødvendig å integrere kontakt- og kommunikasjonsmuligheter?

Det har lenge vært en selvfølge at all tilgjengelig kontaktinformasjon skal være tilgjengelig på et fremtredende sted på nettstedet. I dag forventer også (potensielle) kunder i økende grad direkte kommunikasjonsmuligheter.

Hvis dette er tilfelle for målgruppen din, bør du ha tilsvarende funksjoner som live chat, chatbot, videochat osv. integrert. Valget av kommunikasjonskanaler avhenger av preferansene til dine typiske besøkende. Det kan også avhenge av om du ønsker å skille deg ut fra konkurrentene.

  • Hva slags multimedieinnhold er en del av nettstedet?

En av de viktigste suksessfaktorene for nettsteder i dag er å tilby innhold med merverdi. På den ene siden er det nødvendig å skape fremragende multimedieinnhold med interaksjonspotensial.

På den andre siden er det også nødvendig å skape de optimale omgivelsene eller plasseringene for dette innholdet. Begge deler er forbundet med betydelige kostnader.

  • Bør SEO utføres samtidig?

i dag leter (potensielle) kunder som regel først etter løsninger på nettet når de har et problem eller et ønske. Google er ofte første anløpshavn, slik at et nytt nettsted bør ha de ideelle forutsetningene for god søkbarhet i Google-rankingen helt fra starten av.

Selv om SEO er forbundet med ekstra kostnader, har det også høy økonomisk relevans.

  • Er det nødvendig å koble til tredjepartssystemer?

Ofte er det til og med helt fornuftig å koble sin egen nettside til andre systemer.

Hvis man for eksempel integrerer et CRM-system (Customer Relationship Management), kan man for eksempel tilby spesielt målrettet support via en chat som er integrert i nettstedet. Eller marketing automation kan kobles til for å gjøre leads til kunder uten store anstrengelser, men med maksimal nytteverdi.


Hva er de løpende kostnadene for å vedlikeholde nettstedet?

I tillegg til engangskostnadene for oppsett av CMS, webdesign, integrering av tredjepartsapplikasjoner osv. er et nettsted nesten alltid forbundet med løpende kostnader.

  • Kostnader for domenet

Domenet er i bunn og grunn adressen til nettstedet ditt. Domener er vanligvis gjenstand for en leieavtale.

  • Kostnader for hosting

Det påløper også leiekostnader for serverne som nettstedet ditt ligger på. Disse inkluderer energien som kreves for å drive dem og regelmessig vedlikehold.

  • Markedsføring på nettet

Det fulle potensialet til et nettsted kan bare realiseres gjennom markedsføring på nettet.

Dette er et typisk eksempel: Hvis du ønsker å forbedre nettstedets rangering for å overbevise flere kunder om nettstedet ditt, må du gjennomføre målrettet søkemotoroptimalisering (SEO). Sannsynligheten for at nettstedet ditt vil synke i det store nettet uten riktig optimalisering, er faktisk svært stor. Generelt er markedsføring på nettet en kontinuerlig prosess. Så det er alltid kostnader involvert.

  • Vedlikehold og support:

Nettstedet ditt må holdes teknisk oppdatert. Bare da vil den være funksjonell og sikker på lang sikt. Bruk en profesjonell tjenesteleverandør for å minimere risikoen.

  • SSL-sertifikater

Et SSL-sertifikat er ofte inkludert i webhotellet. Betalte SSL-sertifikater eller TLS-sertifikater er imidlertid fornuftige, spesielt for sensitive data og prosesser. I tillegg til de typiske og ofte gratis domenevaliderende sertifikatene finnes det også sertifikater som gjør det mulig å identifisere en organisasjon.


Kostnader for webutvikling av CMS, nettbutikker & Co.

Innholdsstyringssystemer (CMS) og nettbutikker er gratis tilgjengelig som åpen kildekode. Så du tror kanskje at kostnadene for webutvikling av innholdsstyringssystemer, nettbutikker, webapplikasjoner, apper og lignende ikke koster så mye penger?

Det er ulike oppgaver involvert i å sette opp et innholdsstyringssystem. Det er opp til deg hvilke oppgaver du tar på deg selv og hvilke du får utført av tredjeparter:

  • Først må du installere redaksjonssystemet eller nettbutikken på en webserver. Og det er nettopp på dette punktet at mange allerede har nådd sine tekniske grenser. Mange hostingleverandører tilbyr disse open source-applikasjonene forhåndsinstallert på serverne sine. Med bare noen få klikk kan innholdsstyringssystemet eller nettbutikken være oppe og gå.
  • Utformingen av applikasjonen er ennå ikke klar. Du må derfor selv lage malene for startsider, oversiktssider, kategorisider, detaljsider osv. Til dette trenger du vanligvis teknisk kunnskap og erfaring med HTML, CSS, PHP, Java & Co.
  • Ønsker du å tilpasse innholdsstyringssystemet eller nettbutikken din? Da trenger du enda mer kunnskap om HTML, CSS, PHP, Java & Co.

Og det er nettopp her webbyråene kommer inn i bildet. De er spesialister på dette feltet og tilbyr oppsett eller utvikling av webapplikasjoner som en tjeneste. Og det koster.

Hva slags kostnader påløper?

Hvilke kostnader du pådrar deg, avhenger selvsagt av dine behov. Er du interessert i å tilpasse eller sette opp et eksisterende system fra bunnen av? Ønsker du å få implementert dine individuelle krav til systemet? Alle disse faktorene kan ha stor innvirkning på typen og størrelsen på kostnadene for utvikling av nettstedet.


Utvikle et nettsted med et digitalt byrå

De viktigste trinnene i prosessen

Til slutt har vi oppsummert (i forenklet form) hvordan et typisk nettsideprosjekt forløper. Det er viktig å kjenne til denne prosessen for å kunne estimere prosjektets omfang, tid og arbeidskraft.


Vi hjelper deg gjerne med å gjøre din tilstedeværelse på nettet konkurransedyktig og fremtidsrettet:

  • Hvordan er posisjonen til nettstedet ditt sammenlignet med de sterkeste konkurrentene? Vi gjennomfører en gratis TYPO3-oppgraderingssjekk og definerer sammen med deg et suksessorientert mål.
  • I den forbindelse bistår vi deg med vår omfattende kunnskap om brukeropplevelse og brukerveiledning på nettstedet ditt. På denne måten kan vi hjelpe deg med å gi kundene dine en optimal opplevelse.
  • Våre erfarne webutviklere implementerer gjerne dine individuelle ønsker for deg - enten det dreier seg om utvikling av utvidelser, responsive nettsider, apper eller grensesnitttilkoblinger.
  • Trenger du en ny nettside? Ikke noe problem. Sammen med deg finner vi det riktige innholdsstyringssystemet for deg og starter fra bunnen av.
  • Supportteamet vårt er alltid tilgjengelig for teknisk og redaksjonell støtte og regelmessig opplæring.