Digitalisering i finansnæringen
Finanssektoren, særlig forsikringsselskaper og banker, er en av bærebjelkene i den sveitsiske økonomien og utgjør i gjennomsnitt 10 % av bruttonasjonalproduktet. I Tyskland ligger andelen på rundt 3,8 %. Corona har fungert som en innovasjonsdriver i bank- og finanssektoren. Det er særlig i den relativt stabile banksektoren at digitale strategier har gjort sitt inntog, fordi bankkundenes bruksmønster blir stadig mer mobilt. På grunn av den demografiske utviklingen i Tyskland, Østerrike og Sveits vil filialer ikke lenger spille noen stor rolle i overskuelig fremtid. Den nye virksomheten til neo-banker og FinTechs vokser, og det samme gjør tilbydere av betalingstjenester på nett.
For å digitalisere jobbene på en bærekraftig måte må bransjen ta tak i disse temaene: Big Data, skyløsninger, kunstig intelligens (AI), datasikkerhet og prosessautomatisering (RPA). i tillegg til finansverdenen må også den administrative sektoren, eiendomssektoren og råvaresektoren ta tak i disse oppgavene.
Automatiserte prosesser som sparer tid og kostnader og muliggjør større effektivitet, spiller en viktig rolle her. Chatbots eller robotrådgivere kan for eksempel brukes i kundekommunikasjon og kapitalforvaltning. Digitale løsninger som kunstig intelligens kan også brukes i risikostyringen for å identifisere og minimere risiko på et tidlig stadium.
Mulige bruksområder for digitalisering i finansbransjen
Digitaliseringen har også påvirket og endret finansbransjen i stor grad de siste årene. Spesielt innen bank, forsikring og kapitalforvaltning er det mange mulige bruksområder for digital teknologi.
i det følgende vil vi gi deg en oversikt over mulige bruksområder for digitalisering i finansbransjen:
Konklusjon
Alt i alt gir digitaliseringen også finansbransjen mange muligheter til å optimalisere prosesser, forbedre kunderelasjonene og åpne opp nye forretningsområder. For å lykkes med dette er det imidlertid avgjørende å ha en strategisk tilnærming til digitaliseringen og alltid ha kundenes behov i bakhodet. Samtidig er det viktig å ta hensyn til personvern- og myndighetskrav og sørge for tilstrekkelig IT-sikkerhet.